14 december 2023
Jobb & företagande

Visit Hornborgasjön på scenen under SKR:s besöksnäringsdag i Stockholm

Falköpings kommunalråd Adam Johansson medverkade under besöksnäringsdagen och berättade om det goda exemplet Visit Hornborgasjön och det offentliga ansvarstagandet och politikens roll.

Adam Johansson står och pratar på scen med en bild bakom sig på naturum Hornborgasjön

Den årliga nationella besöksnäringskonferensen Besöksnäring på agendan hölls den 6 december på temat: ”I tider av förändring! Turism och besöksnäring som motor för samhällsutvecklingen”. Konferensen fungerar som en mötesplats för att diskutera det offentligas roll för att utveckla svensk besöksnäring. Den genomfördes för åttonde året i rad i samverkan mellan bland annat Sveriges Kommuner och Regioner och Tillväxtverket med flera.

I tider av förändring med tuffare ekonomi och allt högre krav på hållbarhet ställs beslutsfattare och förtroendevalda inför svåra beslut. Vårt kommunalråd i Falköping, Adam Johansson, medverkade och berättade om det goda exemplet Visit Hornborgasjön och det offentliga ansvarstagandet och politikens roll.

– Vi är glada och stolta över att vi ses som ett nationellt modellområde och ett flaggskepp för hållbar platsutveckling genom turism säger Klara Börjesson Ahlqvist, turistchef Falköpings kommun.

Vill du veta mer?

Länk till rapporten "Hållbar platsutveckling genom turism - det offentliga ansvaret i den politiska kontexten". Länk till annan webbplats.

Vill du veta mer om hur Visit Hornborgasjön - Falköping, Skara och Skövde turistorganisationer jobbar med hållbarhet? Läs mer på vår webbsida! Länk till annan webbplats.