16 februari 2024
Miljö & energi

Ny organisation för energi- och klimatrådgivning

Från och med idag kommer energi- och klimatrådgivningen i Falköpings kommun att hanteras i ett nytt samarbete med Skövde kommun. Detta innebär en förändring i hur medborgare och organisationer kan få tillgång till opartisk rådgivning gällande energieffektivisering och hållbara energilösningar.

Energi- och klimatrådgivare inspekterar mätare

I ett steg mot att stärka och effektivisera energi- och klimatrådgivningen i regionen, avslutas den befintliga rollen som energi- och klimatrådgivare inom Falköpings kommun. Istället kommer Skövde kommun att ta över stafettpinnen och erbjuda tjänsterna inte bara för Falköping utan även för Karlsborg, Tibro, Tidaholm, Skövde och Hjo.

Nytt samarbete

Sedan årsskiftet har Skövde kommun två personer som är dedikerade till energi- och klimatrådgivarrollen. De har till uppgift att ge opartisk rådgivningen inom områden som energigenomgång av företag och organisationer, energieffektivisering för privatpersoner, val av värmesystem, solceller och andra hållbara alternativ.

För Falköpings del innebär denna förändring en möjlighet att dra nytta av en gemensam kompetensbas i rådgivningen till medborgare, företag och organisationer. Vi ser fram emot de nya möjligheter som detta samarbete med Skövde kommun för med sig.

Var kan jag få hjälp?

Alla som behöver rådgivning kring energi- och klimatfrågor ska nu att vända sig till Skövde kommuns energi- och klimatrådgivningstjänster. Du hittar länkar till energi- och klimatrådgivningssidorna på Skövdes webb samt E-tjänsten längre ner på sidan under relaterade länkar.