Publicerades: 16 april 2024
Trafik & gator

Efter lite bakslag är vårsopningen i full gång!

Vårsopningen är redan i full gång. Hjälp oss gärna genom att inte parkera på gatan. Respektera också de förbud mot att parkera som ställs ut.

Förbud att parkera

Nu är sopningen igång och vi kör område för område, först i Falköpings tätort och sedan i övriga orter. De gator som vi inte kommer åt att sopa på grund av parkerade bilar på gatan får vi komma tillbaka till vid ett senare tillfälle och då införs förbud att parkera på gatan.

Sopningen görs i omgångar så även om vi kört förbi en gång kommer vi tillbaka i omgångar till dess att vi är helt klara med en gata/område. Hjälp oss gärna genom att inte parkera bilen på gatan under denna period så blir vi fortare färdiga. I samband med vårsopningen använder vi oss av tillfälliga förbud att parkera (se bilden ovan) när vi är tvugna att åka tillbaka till gator som vi inte kommit åt. Även vid denna omgång utförs sopningen i omgångar och så länge skylten står där är det så klart förbjudet att parkera, vare sig vi är där just då eller inte.

Vi hoppas samtidigt på er förståelse för att vi under tiden vi sopar också måste åka bort och tippa av uppsopat grus, fylla på vatten i maskinerna, skiftbyten etc och att det därför kan ta en stund innan varje gata/område blir helt klart.

Tack för att ni visar hänsyn och hjälper oss att fortare göra det vårfint i vår stad!

Park- och gatupersonalen på Falköping kommun

När tätorten är klar kommer vi gå över till att sopa alla övriga orter och i år görs det i följande ordning:

• Floby
  • Odensberg